Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC)
📌 Les persones interessades a utilitzar aquest servei, heu de demanar cita prèvia a les oficines municipals d'atenció ciutadana, a través del 📞 977 82 33 13. A través d'aquest telèfon us donaran hora per ser atesos presencialment, a la Casa de la Vila de l'Hospitalet de l'Infant.
Què és l'OMIC?
És un servei gratuït prestat pel Consell Comarcal del Baix Camp amb la finalitat d'assessorar, informar i previndré als consumidors.
En concret l'OMIC ofereix:
- Informació sobre els drets i deures del consumidor.
- Assessorament en tota mena de qüestions relacionades en habitatges, serveis, assegurances, bancs i comerç, entre d'altres.
- Tramitació de reclamacions i denúncies.
- Mediació entre empreses i consumidors.
Què he de fer per presentar un reclamació?
Primer cal presentar una reclamació a l’empresa amb la qual hi ha hagut la relació de consum. A Catalunya, les empreses de serveis bàsics (subministraments, transports, mitjans audiovisuals, comunicacions, assistencials i sanitaris, financers i d’assegurances) han de facilitar un servei telefònic gratuït per comunicar les reclamacions sobre els serveis, així com una adreça física a Catalunya, on ser atès/esa de manera ràpida i directa, sempre que l’atenció al consumidor no es faci al mateix establiment on s’hagi contractat.
Cal demanar els fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia al mateix establiment o, si és un servei bàsic, trucant al servei telefònic gratuït d’atenció al client, gestió per a la qual l’empresa ha de facilitar el número d’incidència. En tot cas, les empreses han de garantir, per escrit o en qualsevol suport durador, que s’ha presentat la queixa o reclamació.
Després, l’empresa té un mes de termini per donar resposta. Si no n’hi ha, el consumidor pot adreçar-se a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC).
Serà llavors quan s’obrin les dues vies, la mediació o l’arbitratge. La mediació és un procediment ràpid, senzill i gratuït a través del qual la persona mediadora ajuda el consumidor i l’empresari a buscar una solució negociada i arribar, voluntàriament, a un acord satisfactori per ambdues parts.
Si no s’arriba a cap acord, es pot optar per l’arbitratge de consum, sempre que l’empresa accepti aquesta via o estigui adherida al Sistema Arbitral de Consum. En cas contrari, ens queda la via judicial ordinària.